EnglishFacebookTwitter
Newsletter Mobilní verze

Indická sbírka

Indická sbírka zahrnuje předměty z Indie, Pákistánu, Nepálu, (Pospíšilová, D., Temple lamp of Nepal. Metal collection of the Náprstek Museum, Prague. Annals of the Náprstek Museum, Praha, 26, 2005, ss. 51-57.) Bhútánu a Šrí Lanky. První předměty této sbírky se do muzea dostaly zásluhou Otokara Feistmantela (1848 – 1891), geologa a paleontologa , který patřil k přátelům manželů Náprstkových. Na jejich popud zasílal do muzea předměty nashromážděné během svého pobytu v Indii v letech 1875–1883. Další rozsáhlejší soubor asi dvou set předmětů ji obohatil až v 50. letech 20. století, kdy muzeum obdrželo dar Celoindického výboru uměleckých řemesel (All India Handicraft Board), který obsahoval ukázky současné umělecké tvorby ve všech tradičních materiálech, ale i hračky, masky, loutky a jiný etnografický materiál. Podstatnou část souboru tvořily textil a oděvy. Od 60. let do sbírky přispívali svými dary i indologové, kteří přiváželi z Indie předměty jak etnografického, tak uměleckořemeslného charakteru.

Reliéf. Královna Mája a narození Siddhárthy. Břidlice. Dnešní Pákistán, Gandhára, 2.-3. století.<br />Rozměry: v. 14, 8 cm, š. 12, 5 cm.<br />Inv. č. NpM5/A14208

Reliéf. Královna Mája a narození Siddhárthy. Břidlice. Dnešní Pákistán, Gandhára, 2.-3. století.
Rozměry: v. 14, 8 cm, š. 12, 5 cm.
Inv. č. NpM5/A14208

Sochařství je v indické sbírce zastoupeno fragmenty reliéfů gandhárské školy, která se vyvíjela pod vlivem helénismu v 1. polovině 1. tisíciletí n. l. v severozápadní Indii na území dnešního Pákistánu. Výjevy z Buddhova života jsou provedeny v šedé a šedozelené břidlici. Sbírka též obsahuje štukové hlavy Buddhy. (Stančo, L.: Gandharan Sculpture of the Náprstek Museum, Prague. Annals of the Náprstek Museum, Praha, 2001, č. 22. ss. 31-64; Přikryl, R. a Chvátal, M.: Material research of selected Gandharan Reliefs deposited at the Náprstek Museum, Prague. Annals of the Náprstek Museum, Praha, 2001, č. 22. ss. 65-71. ) Další vývojové fáze indického sochařství jsou zastoupeny pouze ojedinělými ukázkami z období 11. –13. století.

Portrét Núr Džahán (1577-1645), manželky mughalského císaře Džahángíra (1605-1627). Text v urdštině. Malba na papíře, barvy, stříbro a zlato. Indie, Dillí nebo Ágra, okolo r. 1850.<br />Rozměry: 63,5 x 50,5 cm.<br />Inv. č. NpM5/21286

Portrét Núr Džahán (1577-1645), manželky mughalského císaře Džahángíra (1605-1627). Text v urdštině. Malba na papíře, barvy, stříbro a zlato. Indie, Dillí nebo Ágra, okolo r. 1850.
Rozměry: 63,5 x 50,5 cm.
Inv. č. NpM5/21286

Malířství patří k výrazným uměleckým projevům ve sbírce zastoupeným širokou škálou typů, stylů a technik. Umění miniatury bylo dovedeno do vysoké dokonalosti v mughalské škole, kterou ve sbírce reprezentují dva vzácné listy z Džahángírova alba. Portrétní umění zpodobující indické panovníky a  indickou architekturu je ve sbírce zastoupeno malbou na kosti z 19. století. Západoindické malířské školy jsou zastoupeny miniaturami nejen z 19. století, ale také několika malbami z tzv. rágamál, zpodobující různé nálady a pocházející z 18. století z oblasti zv. Mévár. Vedle oficiálních malířských dílen se vyvíjela volná tvorba lidového charakteru, zvláště poutní obrázky z různých částí Indie ztvárňující místní božstva a mytologické příběhy. Ve sbírce se nacházejí proslulé kálíghátské obrázky, prodávané na Kálíghátu u chrámu bohyně Kálí v Kalkatě a uríské obrázky, zářící jasnými barvami. Obrázky v tzv. stylu Východoindické společnosti z 2. poloviny 19. století pocházejí z Patny v Biháru.

Schránka ve tvaru manga. Slonovina. Indie, okolo r. 1800.<br />Rozměry: v. 6, 5 cm, průměr 2, 5 cm.<br />Inv. č. NpM5/54836ab

Schránka ve tvaru manga. Slonovina. Indie, okolo r. 1800.
Rozměry: v. 6, 5 cm, průměr 2, 5 cm.
Inv. č. NpM5/54836ab

Umělecká řemesla tvoří podstatnou část indické sbírky a jsou zde zastoupena v reprezentativním výběru materiálů i výzdobných technik. Rané ukázky mughalského uměleckého řemesla tvoří pouze několik předmětů. Těžiště sbírky představují předměty z 19. a počátku 20. století. Sem spadá řezba do ušlechtilých dřev, zvláště do santálu, do kosti a do kamene, především mramoru, a jejich vykládání kovem, kostí, perletí a polodrahokamy, ale také emailování a zdobení barevnými laky. K vysoce dekorativním předmětům patří řezby do slonové kosti, např. šperkovnice zdobená miniaturami v medailonech, znázorňujícími islámskou architekturu, nože na papír, pouzdro na navštívenky, modely člunů a čtyřkolého vozu se dvěma buvoly a jemná párátka zakončená hlavičkou se zoomorfními motivy. Součástí sbírky jsou také řezby do bílého, černého či růžového mramoru z džajpurských dílen.

Pohár. Papírovina, malba barevnými laky. Indie, Kašmír, 2. polovina 19. století.<br />Rozměry: v. 6, 3 cm, průměr 9, 2 cm.<br />Inv. č. NpM5/A9997

Pohár. Papírovina, malba barevnými laky. Indie, Kašmír, 2. polovina 19. století.
Rozměry: v. 6, 3 cm, průměr 9, 2 cm.
Inv. č. NpM5/A9997

K působivým ukázkám řemeslné výroby patří předměty zdobené barevnými laky a malbou. Patří k nim nejrůznější schránky, pouzdra na vizitky a psací potřeby, nože na papír, misky, podnosy a lžíce. Ukázkou obliby karetní hry zv. gandžífa jsou soubory kruhových karet uložených v obdélníkové skříňce.

Keramika je zastoupena ve sbírce v reprezentativním výběru a zahrnuje tak výrobky hlavních dílen, které se nacházely v Paňdžábu ve městech Multán a Péšávar, v Bombaji a v Dillí. (Pospíšilová, D.: Indická užitková a dekorativní keramika. z dějin indických uměleckých řemesel. Keramika a sklo, Praha, 3, 2003, č. 6, ss. 32-34.)

Votivní lampa v podobě ženy, dípalakšmí paňčáratí. Mosaz. Indie, Uttarpradéš nebo Bengálsko. 19. století.<br />Rozměry: v. 16, 2 cm, podstavec 5 x 5 cm.<br />Inv. č. NpM5/43577ab

Votivní lampa v podobě ženy, dípalakšmí paňčáratí. Mosaz. Indie, Uttarpradéš nebo Bengálsko. 19. století.
Rozměry: v. 16, 2 cm, podstavec 5 x 5 cm.
Inv. č. NpM5/43577ab

Práce v kovu zahrnují předměty kovolijeckého a kovotepeckého umění, které jsou v indické sbírce zastoupeny jak předměty dekorativními tak užitkovými i rituálními. (Pospíšilová, D.: Kovové užitkové nádoby v Indii. Umění a řemesla, 2000, č. 3, ss. 50-55, 78.)

Ozdoba na turban. Mosaz, sklo. Indie, Rádžasthán. Počátek 20. století.<br />Rozměry: v. 8 cm, š. 9, 8 cm.<br />Inv. č. NpM5/47016ab.

Ozdoba na turban. Mosaz, sklo. Indie, Rádžasthán. Počátek 20. století.
Rozměry: v. 8 cm, š. 9, 8 cm.
Inv. č. NpM5/47016ab.

K typickým uměleckým předmětům patří kovové plastiky bohů používané při domácím i chrámovém rituálu, olejové lampy, (Pospíšilová, D.: Deepa. Oil Lamps. Indian Metal Objects from the Collection of the Náprstek Museum, Prague, Czech Republic. Annals of the Náprstek Museum, Praha, 28, 2007, ss. 37-77) rituální lžičky, razítka s různými šivaistickými či višnuistickými symboly a sekáčky na arekové oříšky. (Pospíšilová, D.: Cutters for Areca Nuts. Metalworks from the collection of the Náprstek Museum, Prague, Czech Republic. Annals of the Náprstek Museum, Praha, 25, 2004, ss. 1-16)

Šál. Hedvábný tyl, výšivka netkaným hedvábím. Kašmír, 1870-1880.<br />Rozměry: d. 234 cm, š. 53, 5 cm.<br />Inv. č. NpM5/29414

Šál. Hedvábný tyl, výšivka netkaným hedvábím. Kašmír, 1870-1880.
Rozměry: d. 234 cm, š. 53, 5 cm.
Inv. č. NpM5/29414

Typicky indickou a vysoce dekorativní výzdobnou technikou je tzv. bidrí. (Pospíšilová, D.: Collection of Bidri ware in the Náprstek Museum and the National Gallery, Prague, Czech Republic. Annals of the Náprstek Museum, Praha, 22, 2001, ss. 1-25.)

K dekorativním kovovým předmětům patří především šperky zastoupené poměrně rozsáhlou sbírkou prstenů, náramků, nánožních kruhů, náhrdelníků, závěsů, čelenek, spon, broží, jehlic, přívěsků a medailonů, knoflíků, opasků provedených jak z drahých, tak především z obecných kovů, tepaných, ale i litých, zdobených drahokamy, polodrahokamy, skleněnými korálky i emaily.

Práce v kovu představují také zbraně, především chladné, jako jsou dýky, zvláště kuttary neboli pěstní dýky, meče, šavle, sekery, ale i přílby, štíty a bodce k ovládání slonů zv. ankuš.

Mezi tradiční řemesla, která proslavila Indii již v nejstarších dobách, patří tkaní, předení a dekorování textilií barvením, potisky a především výšivkou. Sbírka Náprstkova muzea zahrnuje ukázky těchto technik jak v textilu, tak na tradičních oděvech. Součástí sbírky jsou také ukázky lidového umění a předměty etnografického charakteru z různých částí Indie.

Zpět na Podsbírka asijských kultur


RSS kanál  |  XML Sitemap  |  Mapa webu  |  Gadgets       Webové stránky: NETservis s.r.o.     Zřizovatel: Zřizovatel