Přihlásit se
Přednášky dvořákovských muzikologů na témata aktuálního bádání
15. 10. 2018, 17.00 h Ludmila Šmídová Dvořákovo Klavírní trio B dur ve světle dosud nezkoumaných pramenů První dochované Dvořákovo klavírní trio, z roku 1875, bylo označeno již v roce svého vzniku za „velezdařilou“ skladbu. Také skladatel sám si jej vážil, jak dal najevo tím, že jej zařadil téměř o dvě desetiletí později na dvanáct koncertů svého turné na rozloučenou před odjezdem do Ameriky, na nichž hrál klavírní part. Rovněž výzkum poslední doby ukázal trvalé kompoziční kvality této výjimečné kompozice. Ta však zasluhuje daleko větší badatelskou pozornost, a to i z pohledu sledujícího zrod díla a cestu k jeho finálnímu tvaru. Právě okolnostem vzniku tria a především jeho dosud nezkoumané rané verzi, recepci této verze a následné revizi před vydáním tiskem v roce 1880 bude věnována připravovaná přednáška. Budou představeny dosud opomíjené notové prameny a zazní hudební ukázky.
5. 11. 2018, 17.00 h Michael Beckerman Co znamená vědět něco o Dvořákovi? Skoro 150 let lidé hrají a poslouchají hudbu Antonína Dvořáka, mluví a píší o jeho životě a díle. Dá se říci, že dnes víme o tomto skladateli velmi mnoho. Ale co vlastně znamená vědět něco o Dvořákovi? Jaké věci můžeme vědět a jak víme, že je známe? Renomovaný americký muzikolog, který se celoživotně zabývá českou hudbou, se bude v přednášce zabývat příklady z nejrůznějších zdrojů: hudebních rukopisů, dopisů, biografií, vědeckých a teoretických článků a kritických debat o tom, jestli můžeme nějak rozlišovat mezi znalostmi a "vyprávěním příběhů" a jaký je rozdíl mezi těmito dvěma kategoriemi.
12. 11. 2018, 17.00 h Veronika Vejvodová Dvořákova poslední opera Armida – od prvních skic k premiéře v Národním divadle Poslední Dvořákova opera Armida nebyla dosud dostatečně probádána. To je jedním z důvodů, proč mnohdy přetrvává názor, že se opera Dvořákovi příliš nepovedla a že její premiéra v Národním divadle v roce 1904 pouze odkryla nedostatky libreta a upozornila na problémovost její scénické realizace. Ačkoliv sám skladatel vkládal do Armidy velké naděje, jeho nadšení bylo soustavně zklamáváno – dohady s dirigentem Pickou během zkoušek, nedostatečnou scénickou výpravou, odkládáním premiéry kvůli nemoci představitele hlavní role Rinalda a konečně i rozpačitým přijetím kritiky. Přednáška se zaměří na genezi díla od prvních notových skic, přes soustavnou skicu, partituru a její opis pro Národní divadlo. Přiblíží také okolnosti prvního uvedení díla na prknech Národního divadla.
Vstupenky je možné pouze zarezervovat, či zakoupit on-line nebo na pokladně Muzea A. Dvořáka.