Extempore je rocková skupina založená a vedená Jaroslavem Jeronýmem Neduhou (1973–1978), po jeho odchodu do exilu Mikolášem Chadimou (1978–1981). Skupina byla průkopníkem československého alternativního rocku. 

U příležitosti 40 let od uvedení prvního programu Extempore (v roce 2014)  oslovil J. J. Neduha, který kapelu po návratu z exilu obnovil, bývalé členy s myšlenkou na uspořádání koncertu, na kterém by zazněly tři zásadní programy, které z Extempore udělaly pro současníky průkopnickou a kultovní kapelu. Jeho iniciativa se setkala s kladným přijetím a koncert se tak uskutečnil. 

Ohlasy byly mimořádné, ale realizace tak rozsáhlého projektu velmi náročná. Proto se Neduha s Chadimou rozhodli pořad rozpůlit a uvádět jednotlivě. Posluchači tak mají nyní možnost po letech opět vidět a hlavně slyšet Chadimovo Ex Extempore Members s “Velkoměstem”, sami tak můžou posoudit, zda se kapela stala legendou oprávněně.

Výstava Import / Export / Rock’n’Roll je otevřena do 19.00 h.

 

EXTEMPORE - The Naive Extempore Band (1974 – 1976); The Rock & Jokes Extempore Band (1976 – 1978); The New Rock & Jokes Extempore Band (1978 – 1979); The Extempore Band (1979 – 1981), Extempore Blues Band Wien (1983), J. J. Neduha & Extempore (1989 - ?).

Rocková skupina založená a vedená Jaroslavem Jeronýmem Neduhou (1973 - 1978), po jeho odchodu do exilu Mikolášem Chadimou (1978 – 1981).  Skupina byla průkopníkem československého alternativního rocku. Neustále se vyvíjela a v hudbě se postupem času objevovaly prvky psychedelie, jazzu, punku a nové vlny. V letech 1973 – 1981 vyprodukovala 9 celovečerních pořadů a spolu s undergroundovými „Plastiky“  se stala nejznámější kapelou tzv. české neoficiální rockové scény.

Na podzim 1976 nastoupil do kapely M. Chadima a ihned se autorsky zapojil do přípravy nového pořadu,  rockové operety „Milá 4. Viselců“. Tento pořad se stal mezníkem v historii kapely. Jeho premiéra v listopadu 1976 a dalšími tři reprízy vzbudily takovou pozornost, že Extempore bylo pozváno k účasti na koncertu 5. Pražských jazzových dnů (dále PJD), které ve velkém sále Lucerny pořádala Jazzové sekce Svazu hudebníků.

Se zájmem publika ovšem vzrostla i pozornost, kterou “objevu sezóny” věnovala StB. J.  J.  Neduha a M. Chadima začali být každou chvíli předvoláváni k výslechům. Kapela nicméně fungovala dál a řady jejích fanoušků se rozrůstaly. Po úspěchu programu Dům č.p. 112/34” na VI. Pražských jazzových dnech, ale následovala několika měsíční pauza. J. J. Neduha, unavený neutuchajícím “zájmem” StB se rozhodl odejít do ústraní a následně i do exilu.

V březnu 1979 odehrálo Extempore v obci  Libouchec punkovou tancovačku. Jinak úspěšná akce skončila pro nového leadera trestním stíháním pro výtržnictví. Ten nakonec nepodmíněnému trestu o fous unikl.

Během trestního stíhání, které koncertní činnost omezilo, připravila kapela nový program. Ten bývá spolu s  Milou 4 Viselců označován za nejúspěšnější program Extempore. Kompletní uvedení programu “Velkoměsto“ se poprvé odehrálo v roce 1980. Program vynesl kapelu až na samý vrchol. V anketě All Stars Band časopisu Jazz Bulletin č. 27/28 se s obrovským náskokem umístila v kategorii rockových skupin na prvním místě před Etc a Pražským výběrem. M. Chadima sám se umístil v kategorii osobnost roku za Vladimírem Mišíkem na místě druhém.

Úspěch znamenal podobně jako v případě Milé 4 viselců zvýšený zájem StB, který stoupl po zveřejnění Chadimova podpisu Charty 77.

Protiveství a zákazů neustále přibývalo. Když v srpnu kytarista oznámil, že se nehodlá vrátit z návštěvy “Západního Německa” Chadima se rozhodl činnost kapely ukončit a vrátit název jejímu zakladateli. Kapela se s fanoušky rozloučila 9. září 1981 v letním kině ve Chvaleticích.

           

 


 

Vstupné: 120 Kč

Fotoalbum

The Ex Extempore Members v klubu Metro, Brno, foto Zdeněk Vykydal

The Ex Extempore Members v klubu Metro, Brno, foto Zdeněk Vykydal

Obal LP

Obal LP

Extempore ve sportovní hale na Folimance, IX. Pražské jazzové dny, 3. prosinec 1979, foto Jiří Kučera

Extempore ve sportovní hale na Folimance, IX. Pražské jazzové dny, 3. prosinec 1979, foto Jiří Kučera