Přihlásit se
V průběhu roku 2024 uvedlo Národní muzeum několik výstav a dalších akcí, které byly medializovány oddělením vnějších vztahů Národního muzea. Proběhlo 7 komentovaných prohlídek výstav, velké množství živých vstupů a rozhovorů pro televizní, rozhlasová, tištěná i on-line média. Výrazný mediální zásah měly především výstavy Czech Press Photo, Olympijské příběhy, Vietnam blízký a vzdálený a výstava Má vlast. Návštěvnicky velmi úspěšný byl také Den s Déčkem v Národním muzeu, který oddělení vnějších vztahů NM zorganizovalo společně s Českou televizí pro rodiny s dětmi. Výrazný mediální zásah mělo cvičení zdravotníků v Národním muzeu, v rámci, kterého se uskutečnila tisková konference. U příležitosti otevření nových výstav zorganizovalo oddělení vnějších vztahů NM v roce 2024 celkem 7 vernisáží. Média obdržela celkem 23 tiskových zpráv a oznámení. Národní muzeum zaznamenalo dle pravidelného monitoringu médií v loňském roce cca 6 tisíc mediálních výstupů (včetně duplicit).
Národní muzeum v roce 2024 prezentovalo na svých webových stránkách informace potřebné pro návštěvu jeho objektů, expozic, výstav a akcí. Zaznamenaly 1 525 432 návštěv. Kromě přehledu a změn otevírací doby, vstupného a dalších praktických informací zde byly publikovány také tiskové zprávy a aktuality z dění v Národním muzeu. Webové stránky významným způsobem sloužily jako zdroj pro nákup vstupenek, který se zvýšil oproti minulému roku o cca 25 % (152 483 vs. 191 535). V sekci Virtuálně do muzea byly pravidelně prezentovány proběhlé a digitalizované výstavy Národního muzea. Nejnavštěvovanější stránkou byl stejně jako v loňském roce objekt Muzejní komplex Národního muzea v českém i anglickém jazyce, z expozic pak stránka Dětského muzea. Dalšími nejvíce navštěvovanými stránkami byly Vstupenky/Tickets.
Tak jako v předcházejících letech využívalo Národní muzeum i v roce 2024 sociální sítě jako jedny z oficiálních komunikačních kanálů. Pozornost byla zaměřena zejména na účty na sociálních sítích Facebook, Instagram, Twitter, YouTube a LinkedIn.
Komunikace se na těchto kanálech soustředila na informování o nových výstavách, doprovodných programech, přibližování muzejní práce a sbírkových předmětů a na propagaci stávajících expozic. V rámci kampaně Muzeum miluje děti byla pozornost soustředěna na doprovodné programy a akce, které Národní muzeum pořádá pro nejmenší návštěvníky, a na Dětské muzeum.
I v roce 2024 dosáhla návštěvnost primárně využívaných kanálů Facebook a Instagram velmi pěkných čísel. V tomto roce se i přes minimální placenou podporu zobrazily příspěvky Národního muzea 2 348 536 lidem na Facebooku (což je o více než 200 % více než v roce předcházejícím) a 198 786 lidem na Instagramu. Taktéž počet sledujících se výrazně zvýšil, a to na 40 400 na Facebooku a o 18 400 na Instagramu. Nejúspěšnější příspěvek pak dosáhl unikátního dosahu 305 tisíc zhlédnutí.
V roce 2024 se počet fanoušků na Twitteru zvedl o 358 na celkový počet 7 704 sledujících z řad novinářů a široké veřejnosti.
I čísla na oficiálním profilu Národního muzea na YouTube dosáhla velmi hezkých výsledků. Naše videa na youtubovém kanálu tak za rok 2024 získala celkem 130 170 přehrání.
Uživatelé sledovali naše videa celkem 3,9 tisíce hodin. Pro muzejní profil jsme v roce 2024 získali celkem 352 nových odběratelů. I v roce 2024 jsme nadále pokračovali v propojování YouTube profilu s našimi webovými stránkami a Facebookem.
Na platformě LinkedIn se počet sledujících zvedl na 1 963.
V roce 2024 oddělení péče o návštěvníka plynule navázalo na aktivity zahájené v předchozím roce a pokračovalo v rozvoji služeb směřujících ke zvýšení komfortu návštěvníků. Hlavním milníkem se stalo zahájení realizace nových vstupních prostor v Nové budově Muzejního komplexu, jejichž přípravy probíhaly již od roku 2023. Tyto prostory zahrnují nové pokladny a výrazně rozšířenou odbavovací zónu, která umožňuje efektivnější správu větších skupin, zejména školních.
I nadále byl kladen důraz na kvalitní komunikaci s návštěvníky prostřednictvím informačních a animačních služeb, recenzních platforem, e-mailové a telefonické podpory. Na základě zpětné vazby docházelo k dalšímu zlepšení návštěvnického komfortu – například úpravou navigačního systému a informačních cedulí Muzejního komplexu, Národopisného muzea a Muzea Bedřicha Smetany.
Oddělení rovněž pokračovalo v pravidelném školení informátorů, recepčních a animátorů, aby mohli poskytovat návštěvníkům aktuální informace o výstavách, expozicích a budovách. Díky úzké spolupráci s dalšími odděleními oddělení přispělo k optimalizaci návštěvnického servisu a zajistilo plynulejší provoz Muzejního komplexu.
V roce 2024 dosáhla návštěvnost všech objektů Národního muzea celkem 1 233 360 návštěvníků, což představuje meziroční nárůst o 7,6 % oproti roku 2023, kdy bylo zaznamenáno 1 146 093 návštěvníků. Návštěvnost Muzejního komplexu vzrostla o 8,5 % ve srovnání s předchozím rokem.
Za tímto pozitivním vývojem stojí řada opatření, která jsme zavedli k posílení kvality služeb a uživatelského komfortu. Mezi ně patří například modernizace systémů prodeje vstupenek, což vedlo k následujícímu nárůstu tržeb podle způsobu nákupu:
Na růstu návštěvnosti se dále podílely efektivní marketingové aktivity, zlepšování komunikace s návštěvníky a jejich systematická podpora při řešení podnětů a připomínek. Významnou roli hrají také spolupráce s dalšími institucemi, například v rámci veletrhu Svět knihy“, nebo vlastní akce jako „Jednodenní knihkupectví“, kde jsme prezentovali odborné publikace z produkce Národního muzea. Spolupráce s jinými institucemi rovněž zvyšuje návštěvnost nabídkou nových a zajímavých programů a výstav, jako je např. výstava Czech Press Photo nebo rozšiřování nabídky atraktivních témat krátkodobých výstav (Má vlast, Olympijské příběhy a další).
V roce 2024 jsme pokračovali v nastaveném trendu prodeje předmětů v originálním vyhotovení s logem Národního muzea. I nadále platí, že nejprodávanějšími jsou upomínkové předměty s nižší cenou, jako jsou psací potřeby, přívěsky, magnety, hrnky apod.
U příležitosti 200. výročí narození Bedřicha Smetany jsme uvedli na trh tematickou kolekci „Má vlast“, zahrnující vějíře, tašky a další předměty s motivy jeho nejslavnějšího hudebního díla. Rozšířili jsme vlastní řadu oblíbených magnetek s motivy všech objektů Národního muzea.
Fota
Činnost Centra pro prezentaci kulturního dědictví se v roce 2024 nesla ve znamení rozvoje dlouhodobých kontinuálních i nových aktivit pracoviště, které se věnují zejména tématům spojeným s oboustrannou komunikací muzea a jeho publika, s přihlédnutím k aktuálním společenským otázkám, které kladly důraz i k událostem posledních let ve světovém nebo domácím kontextu. V oblasti zpřístupňování muzejních sbírek a výstav pro širokou skupinu návštěvníků pokračovalo Centrum v projektech z předchozího období, především ve správě a rozvoji modelového projektu Národní muzeum bez bariér, který zpřístupňuje digitální muzejní obsah uživatelům se smyslovým postižením. V průběhu roku se opět konal cyklus komentovaných prohlídek výstav a expozic muzea s tlumočením do znakového jazyka, který byl i v roce 2024 doplněn akcemi Mezinárodní den archeologie pro neslyšící, Den českého znakového jazyka v Národopisném muzeu nebo adventním workshopem v Národopisném muzeu.
Centrum v roce 2024 uspořádalo odbornou konferenci Prezentace muzejních sbírek II: Přístupy, trendy, realizace a konferenci Komunikace s návštěvníky se speciálními potřebami s navazujícím workshopem pro muzejní pracovníky.
Centrum v rámci dotační výzvy Digitalizace kulturních statků a národních kulturních památek II z Národního plánu obnovy ve spolupráci s Ministerstvem kultury ČR pořádalo druhý ročník odborného semináře Digitalizace v paměťových institucích II. Seminář přinesl téměř 20 odborných příspěvků a byl rovněž přístupný online.
Centrum bylo v roce 2024 jako jeden ze spoluřešitelů zapojeno do výzkumného projektu Národní a kulturní identita českých komunit na Ukrajině v 19.–21. století v movitém kulturním dědictví ČR v rámci programu NAKI III. V rámci projektu se věnuje výzkumu muzealizace migrace, výstupem byl odborný recenzovaný článek.
Dále se činnost Centra i nadále soustřeďovala na kontinuálně řešené úkoly v podobě základních pilířů aktivit pracoviště: na provoz, aktualizaci a další vývoj informačního portálu www.emuzeum.cz, provoz a aktualizaci portálu do-muzea.cz, správu a rozvoj oborové muzeologické knihovny Centra a na redakční zpracování časopisu Muzeum: Muzejní a vlastivědná práce. Těmito aktivitami pracoviště přispívá ke zvýšení povědomí o důležitých otázkách českého i světového muzejnictví u cílové skupiny muzejních odborníků i laické veřejnosti a plní tak svou vzdělávací a komunikační funkci. Pracovníci Centra v průběhu roku 2024 publikovali řadu odborných recenzovaných studií i dalších textů v českých i zahraničních periodikách a svůj výzkum a aktivity prezentovali na domácích i zahraničních odborných konferencích.
V roce 2024 pokračoval dobrovolnický program v Národním muzeu již desátým rokem. Dobrovolníci se aktivně zapojili do rozmanitých činností napříč strukturou Národního muzea a stali se tak jeho nedílnou součástí. O úspěšnosti programu svědčí i skutečnost, že jejich počet opět stoupl a dostal se na úroveň z doby zahájení programu v roce 2015. Celkem jsme evidovali 112 dobrovolníků a dobrovolnic, tedy téměř dvojnásobný počet než v předešlém roce. Věková struktura nicméně zůstává stabilní. Stejně jako v roce 2023 se jedná zejména o studenty (56 %), zastoupena je však i střední generace (34 %) a senioři (10 %). Největší zájem dobrovolníci již tradičně projevili o práci v Historickém muzeu (61), kde také odpracovali přes dva a půl tisíce vykázaných hodin, což činí více než polovinu odpracovaných hodin všech dobrovolníků a dobrovolnic v Muzeu.
V Etnografickém oddělení Historického muzea asistovalo 30 dobrovolníků při ošetřování sbírkových předmětů a jejich stěhování do nového depozitáře na Zbraslavi. Velice aktivní byli také dobrovolníci v oddělení knižní kultury Knihovny Národního muzea (19). Pomáhali například s digitalizací či přepisem evidenčních záznamů. Řada dobrovolníků (35) se dobrovolnické činnosti věnuje již několikátým rokem, přičemž 2 pomáhali i na více odděleních.
Celkově dobrovolníci v roce 2024 věnovali Národnímu muzeu bez nároku na finanční odměnu úctyhodných 4680 hodin svého volného času, což je o 900 hodin více než v předešlém roce. Toto číslo ovlivňuje i podstatné zvýšení celkového počtu dobrovolníků. V tomto ohledu je rekordmankou dobrovolnice a bývalá zaměstnankyně Českého muzea hudby, která vykázala 362 odpracovaných hodin ročně.
Jako poděkování za nezištnou práci obdrželi dobrovolníci děkovný dopis, jež zahrnoval také dvě dárkové vstupenky, které mohou využít po celý rok k návštěvě Muzejního komplexu Historické a Nové budovy Národního muzea s výjimkou některých výstav a Dětského muzea. Mohli se také zúčastnit komentované prohlídky výstavy Baroko v Bavorsku a v Čechách.
V roce 2024 Národní muzeum dále spolupracovalo s Dobrovolnickým centrem Univerzity Karlovy. Jedná se zejména o propagaci dobrovolnického programu Národního muzea na webových stránkách centra, a tedy i možnost náboru dalších zájemců o dobrovolnickou činnost v Národním muzeu.
V neposlední řadě je třeba zmínit úspěšnou nominaci dobrovolnice Entomologického oddělení Přírodovědeckého muzea na cenu Křesadlo za rok 2023. Kristina Lexová cenu převzala během slavnostního ceremoniálu v rezidenci primátora hlavního města Prahy.