Přihlásit se
Odbor provozního náměstka se zabývá mnoha činnostmi, které jsou očím návštěvníků skryty, nicméně pro celkový komfort v budovovách jsou naprosto nezbytné. Techničtí pracovníci velínu a správci budov mají na starosti strojovny, zajišťování stabilní teploty, osvětlení a vzduchotechniku a celkový stav budovy s průběžným udržováním. Také provádějí všechny kontroly a údržby plynoucí z ustanovení zhotovitele. Vyřizují provozní Helpdesk a podílejí se na přípravě akcí pořádaných v prostorách Národního muzea. Národní muzeum není jen komplex budov na Václavském náměstí v Praze, ale souborem mnoha objektů. Některé jsou veřejnosti přístupné, určené k prezentaci sbírek Národního muzea, jiné jsou primárně určeny jako depozitáře, ve kterých se uchovává kulturní dědictví pro další generace.
Pod oddělení technické správy Českého muzea hudby spadalo v roce 2024 celkem 9 objektů. V roce 2024 bylo nutné stále pracovat na opatřeních, která by dlouhodobě přispívala ke snižování nákladů a spotřeby energií ve všech objektech, ať technickými úpravami rozvodů TZB, nebo přípravou energetických projektů do dalších let.
Ve spolupráci s vlastníkem objektu Lapidária na pražském Výstavišti byla dokončena generální rekonstrukce střechy, odvodnění srážkových vod, a i opravy fasády objektu jsou téměř před dokončením. S odbornými složkami NM se připravuje návrh na obnovu interiéru s možností rozšíření expozičních prostor.
V zahradě Muzea Antonína Dvořáka došlo k opravě ohradní zdi, obnovení kamenických prvků a renovaci laviček k posezení pro návštěvníky. Dále se začalo pracovat na postupné revitalizaci zahrady, a to zejména dendrologickým ošetřením dřevin a zahradnickými pracemi s vytvořením harmonogramu pro koncepční rozvoj a údržbu zahrady do dalších let.
V měsíci červnu 2024 se uskutečnil jubilejní hudební festival, který pořádá obec Jabkenice ve spolupráci s Národním muzeem – Památníkem Bedřicha Smetany. Došlo k opravě elektronické požární signalizace a proběhly stavebně-technické úpravy, aby mohl být objekt připojen na pult centrální ochrany Hasičského záchranného sboru.
V Národopisném muzeu byla provedena rekonstrukce prostor kavárny, čímž došlo i k navýšení kapacity. V roce 2024 byly ve spolupráci s Historickým muzeem NM zahájeny kroky k rekonstrukci prostor historické lednice a zadního traktu budovy, čímž by měl vzniknout prostor pro rozšíření kavárenských prostor, jako vinárny a edukačních prostor včetně provozního zázemí. Mimo tradičních kulturních akcí se oddělení provozu podílelo i na zajištění provozu Letního kina Kinská.
V Českém muzeu hudby probíhaly zejména práce na zlepšení požární bezpečnosti, a to opravou požárních dveřních uzávěrů a celkovou opravou požárních ucpávek po celém objektu. Dále byly zahájeny projekční práce pro obnovu systému generálního klíče a bezpečnostních zámků a rozšíření expozičních prostor.
V rámci preventivních opatření bylo zakoupeno moderní zařízení AED (defibrilátor), které po odborném proškolení bylo uvedeno do provozu. Doufáme, že ho nebudeme muset nikdy použít.
V celém roce 2024 se oddělení bezpečnosti soustředilo na měkké cíle a provedlo celkem 27 cvičení v oblasti zdravovědy (záchrana osob se střeným poranění, tepenné krvácení, pořezání nebo pobodání nožem). Cvičení se zúčastnili pracovníci dozoru expozic, ostraha, zásahová jednotka i informátoři. Dále proběhlo cvičení sebeobrany proti nebezpečným předmětům, nožů a pistolím. Školení vždy proběhla za účasti metodika Speciální pořádkové jednotky PČR. Cvičení se zúčastnili všichni relevantní pracovníci.
V prosinci také proběhlo speciální cvičení porodníků v Historické budově Národního muzea. Cvičení bylo zaměřeno na porod ve výstavních prostorách, výtazích a dalších prostorech. Následně se cvičila první pomoc rodičce a novorozenci. Cvičení se zúčastnili pracovníci dozoru expozic, ostraha, zásahová jednotka i informátoři.
Pronájmy reprezentačních prostor tvoří jeden z nejvýznamnějších zdrojů příjmů Národního muzea. Vzhledem k tomu, že každý pronájem je jedinečný, obchodní oddělení klade velký důraz na důkladnou analýzu lokálního trhu, sledování konkurenčních nabídek a identifikaci potřeb cílových skupin, jako jsou např. společnosti z výrobního průmyslu, bankovnictví či eventové agentury. Díky této strategii dokážeme pružně přizpůsobovat naši nabídku aktuálním podmínkám a požadavkům. Příjmy z pronájmů zahrnují dvě hlavní kategorie: dlouhodobé pronájmy prostor určených k podnikání a krátkodobé pronájmy prostor.
Krátkodobé pronájmy jsou úspěšné díky několika klíčovým faktorům:
Díky odborné a systematické práci obchodního oddělení jsme schopni být flexibilní při sjednávání podmínek s nájemci. Udržováním dobrých vztahů se zájemci i stávajícími nájemci se nám daří budovat dlouhodobé spolupráce a zajišťovat opakované zájmy o krátkodobé pronájmy.
Dlouhodobé pronájmy rovněž tvoří významnou část příjmů a zahrnují prostory, jako jsou:
Prostory pro dlouhodobé pronájmy jsou nabízeny vždy na základě důkladného zhodnocení všech aspektů, abychom zajistili, že jejich využití odpovídá současným i budoucím potřebám nájemců a zároveň je v souladu se zájmy Národního muzea. Díky atraktivní poloze našich objektů nabízíme nájemcům odpovídající finanční podmínky a možnost přizpůsobení prostor jejich specifickým požadavkům.
Ekonomické výsledky pronájmů
V roce 2024 dosáhly výnosy z pronájmů celkové hodnoty 21 711 032 Kč, z toho 13 455 851 Kč připadá na krátkodobé pronájmy. V porovnání s rokem 2023, kdy výnosy činily 16 922 156 Kč (z toho krátkodobé pronájmy tvořily 8 945 723 Kč), to představuje meziroční nárůst výnosů z pronájmů o 28,3 % (nárůst o 4 788 876 Kč). Tento pozitivní vývoj je přičítán strategickému přístupu obchodního oddělení, pečlivě zpracovaným nabídkám, které zdůrazňují výhody prostor, a efektivnímu udržování dlouhodobých vztahů s nájemci. Do budoucna plánujeme pokračovat v rozvoji této oblasti, a to jak v rámci krátkodobých, tak dlouhodobých pronájmů, abychom i nadále efektivně využívali potenciál objektů Národního muzea.
Náš e-shop zaznamenal v roce 2024 oproti roku 2023 významný nárůst tržeb o 46,7 %. Neustále rozšiřujeme nabídku produktů, které zahrnují nejen odborné publikace, ale také upomínkové předměty. Zavedení nových služeb, jako je možnost doručení prostřednictvím Zásilkovny, přispělo ke zvýšení komfortu zákazníků a posílení jejich zájmu o naše produkty.