Práce se v roce 2024 soustředily na několik významných projektů. Úspěšně byla rozvíjena činnost Metodického centra dokumentace, konzervace a restaurování hudebních nástrojů. V závěru roku byly dokončeny plánované práce v rámci NPO.

Mimořádně úspěšná byla akviziční činnost pro všechny podsbírky. Mezi výjimečné nákupy počítáme autografy dosud neznámých skladeb Bohuslava Martinů, a především autograf partitury symfonické básně Praga Josefa Suka, považovaný za nezvěstný, i další neznámé dopisy Antonína Dvořáka. Marie Suková odkázala muzeu další cennou část pozůstalosti po houslistovi Josefu Sukovi.

Katalogizace sbírek se zaměřila na zvukové dokumenty, kde byl mj. díky podpoře VISK katalogizován významný počet zvukových nosičů ze sbírky Kevorka Marouchiana. V ostatních fondech probíhala nová katalogizace i rekatalogizace sbírek i jako součást NPO. Již více než 146 000 záznamů je přístupných online. V rámci inventarizace se úspěšně daří řešit část nedostatků z prvního cyklu inventarizace.

Pokračovalo ukládání sbírek do Centrálního depozitáře ČMH v Litoměřicích. Kompletně je zde uložena celá sbírka hudebních nástrojů a Centra pro dokumentaci populární hudby a nových médií, pokračovalo ukládání sbírek Muzea Antonína Dvořáka a velkých pozůstalostí získaných hudebněhistorickým oddělením. Postupovaly i práce na projektu dostavby depozitáře.

Úspěšně realizovaný projekt NPO podstatně rozšířil vybavení a kapacitu digitalizačního pracoviště. Digitalizované sbírkové předměty včetně metadat jsou zveřejněny v rámci e-sbírek i Krameria Národního muzea. Pokračovaní prací v projektu rozšiřuje možnosti dalšího zhodnocení sbírek v rámci vědecké činnosti a jejich prezentace. Obrazová digitalizace i digitalizace zvuku pokračovala jak v oblasti archivace, tak i pro rozsáhlý badatelský provoz, kde roste počet zahraničních vědců a interpretů. Odborné databáze, navazující na zpracování a vědecké zhodnocení sbírek, přinášejí rozšiřující se možnosti, jak tyto výsledky zpřístupnit, stávající jsou nadále rozšiřovány a vznikají nové. 

Akviziční činnost

Ze zahraničí bylo zakoupeno pět dopisů Antonína Dvořáka. Z majetku potomků významného hudebního nakladatele Mojmíra Urbánka se podařilo koupit významné autografy Josefa Suka a Bohuslava Martinů. Odkazem Marie Sukové jsme získali cenné ikonografické i písemné materiály. Pozůstalost klavíristy a cembalisty Josefa Hály obsahuje mj. i bohatou dokumentaci k hudebnímu životu minulého století. Díky nákupu sekretáře ze Smetanova majetku, se restaurovaná památka vrátí se na své původní místo v Jabkenické myslivně. Získány byly i vzácné dechové nástroje.

Karel Hašler, Po Starých zámeckých schodech, autograf

Bohuslav Martinů, dosud neznámé skladby, Ukolébavky, autograf

Drobnější skladby Vítězslava Nováka

Josef Suk, symfonická báseň Praga, autograf

Josef Suk, prolog ke scénické hudbě Radúz a Mahulena, autograf

Viola Jan Baptista Dvořák, nástroj českého houslaře z významného houslařského rodu

Dopis Antonína Dvořáka Jeanu Beckerovi, primáriovi Florentiner Streichquartett, 1879

Heligon moravského výrobce Antonína Jandy z Olomouce s dedikací pražským hasičům

Materiály z pozůstalosti vynikajícího klavíristy a cembalisty Josefa Hály z let 19491996

Saxofon z dílny vynálezce tohoto nástroje Adolpha Saxe, Paříž, ca 1910

Vítězslav Novák, V září 1938, autograf skladby vzniklé pod dojmem Mnichovské dohody

Preventivní ochrana a ošetření sbírek

Restaurování probíhalo ve vlastních dílnách i externě. Externě restaurováno bylo 44 sbírkových předmětů, autografy Vítězslava Nováka, materiály z pozůstalosti Bedřicha Smetany, kožené předměty z pozůstalosti Antonína Dvořáka, hudební nástroje a nově získaný sekretář Bedřicha Smetany. Ve vlastních dílnách bylo restaurováno 107 sbírkových předmětů na papírovém nosiči, tj. 2010 folií a 7 hudebních nástrojů. Probíhala konzervace sbírek i zhotovování faksimilií pro výstavní činnosti. Pokračovalo přebalování sbírek do vhodných obalů.

Restaurování externí

S 143/475 – Vítězslav Novák, Lucerna, op. 56, autograf, 1922, úplná skica k opeře Lucerna, 80 fol.

S 143/628 - Vítězslav Novák, Nápěvy moravských lidových písní, autograf, 10 fol.

Před restaurováním

III E 25 - Václav Jan Tomášek, Sechs Lieder, op. 6, vlastním nákladem, [1800?]

Po restaurování

III E 25 - Václav Jan Tomášek, Sechs Lieder, op. 6, vlastním nákladem, [1800?]

Před restaurováním

III E 88 – Václav Jan Tomášek, Six Rapsodies pour le Pianoforte, op. 41, Leipzig chez A. Kühnel, [1813]

Po restaurování

III E 88 – Václav Jan Tomášek, Six Rapsodies pour le Pianoforte, op. 41, Leipzig chez A. Kühnel, [1813]

Před restaurováním

XII E 266 – Václav Jan Tomášek, Das Gebet des Herrn, op. 76, tisk, Mainz, Bei B. Schott’s Söhnen, [1845/1846?]

Po restaurování

XII E 266 – Václav Jan Tomášek, Das Gebet des Herrn, op. 76, tisk, Mainz, Bei B. Schott'’s Söhnen, [1845/1846?]

Před restaurováním

Sekretář z pozůstalosti Bedřicha Smetany (NM-MBS č. př. 1/2024)

Po restaurování

Sekretář z pozůstalosti Bedřicha Smetany (NM-MBS č. př. 1/2024)

Před restaurováním

Stůl z rodiny Schwarzovy (NM-MBS inv. č. TP 208)

Před restaurováním

Stůl z rodiny Schwarzovy (NM-MBS inv. č. TP 208)

Před restaurováním

Součást divadelního kostýmu Jindřicha Mošny k roli Komedianta-principála ze Smetanovy opery Prodaná nevěsta, Národní divadlo, cca 1892 (NM-MBS inv. č. TP 319)

Po restaurování

Součást divadelního kostýmu Jindřicha Mošny k roli Komedianta-principála ze Smetanovy opery Prodaná nevěsta, Národní divadlo, cca 1892 (NM-MBS inv. č. TP 319)

Před restaurováním

Pár střevíců pěvce Josefa Lva k postavě Vladislava ze Smetanovy opery Dalibor, Národní divadlo, cca 1886 (NM-MBS inv.č. TP 328/1, TP 328/2)

Po restaurování

Pár střevíců pěvce Josefa Lva k postavě Vladislava ze Smetanovy opery Dalibor, Národní divadlo, cca 1886 (NM-MBS inv.č. TP 328/1, TP 328/2)

Před restaurováním a po restaurování

Bedřich Smetana: Triumfální symfonie, autograf partitury, NM-MBS, inv. č. S 217/1228

Interní restaurování – restaurátorská dílna

F. Handtke, Sohr – Berghaus Hand-Atlas (412 × 273 × 60 mm), 1892 Glogau

Jedná se o velký atlas, strukturou připomínající album. Barevné tabule (dvoulisty) jsou nalepeny na křidélka. Knižní vazba je polokožená, usní je potažen hřbet a rohy desek, knižní desky jsou potaženy zeleným plátnem. Useň byla zdobena zlacením, na hřbetě je rovněž červený usňový štítek. Na přední desce je vyzlacený titul s letopočtem. Kniha má lepený červenobílý kapitálek.

Hřbet byl v minulosti mechanicky poškozen a poté přelepen několika pásy izolepy. Dolní část hřbetu chyběla, horní hlavice byla natržena. Rohy desek byly mírně obnaženy. Useň je celkově odřená, tenká. Také knižní blok byl mechanicky poškozen, barevné tabule byly především v místech u křidélka natržené. Použitý papír vykazuje stopy foxingu (zvláště textová část a předsádky).

Knižní vazba byla restaurována in situ. Nejprve bylo nutné sejmout ze hřbetu knihy izolepu pomocí lékařského benzínu. Celá kniha byla mechanicky vyčištěna. Drobné trhliny v bloku byly opraveny pomocí japonských papírů.

Po očištění byl hřbet zaklížen a přelepen japonským papírem. Fragmenty usně ze hřbetu byly sejmuty. Připraven byl nový hřbetník z kartonu, který byl nejprve potažen bavlněným plátnem (nosný materiál), na který byly připraveny záplaty z nové usně (hlavice). Vnější drážky knihy a rohy desek byly opraveny barveným japonským papírem.

Sign. d 441/16 (MAD)

Jan Leopold Kunert, Pangelingua (346 × 210 × 2 mm), kol. 1850

Jedná se o nevázaný rukopis na ručním papíru. Rukopis železito-duběnkovým inkoustem byl značně poškozen vodou, následně napaden plísní, tudíž papírová podložka nese stopy zateklin, skvrn, barevných produktů plísní. Je především v místech poškozených plísní zteřená, s chybějícími místy.

Dokument byl podrobně popsán a vyfotografován. Komplexní zásah vyžadoval opatrné mechanické čištění jednotlivých listů houbou Cleanmaster a jemným štětcem.

Razítka, která se vyskytovala prakticky na každém listu, byla zafixována taveninou cyklododekanu. Poté byly listy opatrně vykoupány v teplé vodní lázni a doklíženy.

Před doplňováním ztrát byla razítka opět fixována taveninou cyklododekanu. Chybějící místa byla doplněna ručně barvenou papírovinou na dolévacím stole a listy byly doklíženy.

Po vyschnutí byly listy v celé ploše přelepeny pavučinkovým japonským papírem (3,6 g/m2), případné trhliny byly rovněž opraveny japonským papírem. Rukopis byl uložen do archivních papírových desek s chlopní.

Sign. XXX C 90 

Kasička Národního divadla (faksimile; 270 × 185 × 130 mm), počátek 21. století

Tělo kasičky je vyrobeno z kovu, zábradlí je plastové. Celá kasička byla pomalována akrylovými či temperovými barvami.

Zábradlí je částečně ulomené, barva je místy oprýskaná.

Částečné restaurování zahrnovalo mechanické očištění pomocí jemných štětců a jemné dočištění 50% ethanolem. Ulomená (a dochovaná) zábradlí byla přilepena disperzním lepidlem. Oprýskaná místa byla doretušována temperou a akvarelem.

Na poměrně těžký objekt s křehkými doplňky (zábradlí) byl vyroben rozkládací ochranný obal.

Sign. G 130, inv.č. D 11/2004

Le Vicende D’Amore (169 × 107 × 6 mm), 1784

Jedná se o tisk na ručním papíru. Tisk černou tiskařskou barvou byl značně poškozen povodní (2002) a následně napaden plísní. Papírová podložka nese stopy zateklin, skvrn, barevných produktů plísní, především v oblasti hřbetu.

Dokument byl podrobně popsán a vyfotografován. Jednotlivé listy byly opatrně vyčištěny houbou Cleanmaster, jemnou pryžovou gumou a jemným štětcem. Poté byly listy opatrně vykoupány v teplé vodní lázni a doklíženy. Následně byly trhliny a chybějící místa doplněny a spraveny japonským papírem různé gramáže. Po vyrovnání byla obálka lokálně podlepena pavučinkovým japonským papírem (3,6 g/m2). Obálka byla barevně retušována akvarelovými barvami. Dokument byl uložen do archivních papírových desek s chlopněmi.

Sign. B 4328

Fotograf František Šlechta; Zpěvácký spolek „Věnceslav” v Libni 1864–1888 (114 × 910 × 5 mm); kol. 1888

Jedná se o ručně malované tablo s aplikovanými fotografiemi jednotlivých členů zpěváckého spolku včetně jmen v jednotlivých polích medailonů/rámečků fotografií.

Tablo je vytvořeno na kašírované lepenkové desce o síle 5 mm. Na ní jsou nalepeny jednotlivé oválné portrétní fotografie v medailoncích. Medailonky s bordurami, rostlinné dekorace a nápis jsou namalovány temperovými či akvarelovými barvami.

Tablo bylo značně poškozeno mechanicky, vodou a následně napadeno plísní. Papírová podložka nese stopy zateklin, skvrn, barevných produktů plísní. Po hranách lepenkové desky došlo k separaci jednotlivých kašírovaných vrstev a došlo také ke značným ztrátám.

Na rubu tabla se nacházely velké přelepy klihovou lepenkou. Aplikované fotografie byly silně znečištěny, některé lokálně odlepeny a nesly stopy skvrn a barevných produktů plísní.

Dezinfekce proběhla již dříve v dezinfekční ethylen oxidové komoře na pracovišti v Terezíně. Tablo bylo podrobně popsáno a vyfotografováno. Čištění fotografií bylo provedeno opatrně jemnou pryžovou gumou a jemným štětcem.  Před vodnýími procesy proběhla zkouška rozpustnosti. Fotografie byly opatrně vyčištěny kombinací roztoků ethanolu a 50% ethanolu pomocí vatových tyčinek. Po vyschnutí a vyrovnání byly u fotografií spraveny trhliny a ztráty pomocí japonského papíru různé gramáže, okraje fotografií byly přilepeny zpět na desku.

Povrch lepenkové desky byl opatrně vyčištěn houbou Cleanmaster, jemnou pryžovou gumou a jemným štětcem. Lokální přelepy, zbytky lepidel a skvrny neznámého původu byly odstraněny pomocí vlhčení Tylose MH 6000 různé koncentrace a roztokem 50% ethanolu. Ztráty a rozlepení vrstev kašírované lepenky byly doplněny vrstvením japonským papírem různé gramáže. Po vyrovnání byla na tablo vytvořena obálka z melinexu a archivního papíru s textilními popruhy na zavěšení pro následné vertikální uložení.

Sign. F 12581, č.př. 126/75

Před restaurováním a po restaurování / E 588, buben vířivý, anonym, 1. polovina 19. století

Před restaurováním a po restaurování / E 825, lesní roh přirozený, August Wolf, Praha, cca 1821–1874

Během restaurování, po restaurování / E 1287, viola d’amour, Heinrich G(...?...), Sch(önbach), 19. století

Průběh restaurování / E 3054, klaviorgan, Anton Ullrich, Praha, cca 1840

Odborná správa sbírek

Katalogizace sbírek probíhala s výjimkou hudebních nástrojů v systému VERBIS. Vedle nového zpracování (1608 kusů) probíhá soustavná rekatalogizace (1190 ks), mj. i díky podpoře z projektů VISK a NPO. Všechny záznamy jsou ihned on-line na stránkách muzea. Odbor je aktivním přispěvatelem do Národních autorit a Souborného hudebního katalogu. Pokračuje stěhování sbírek do Centrálního depozitáře v Litoměřicích. Na 110 % byly splněny kvóty inventarizace sbírek. Rozvíjeny jsou a nově vznikají odborné databáze sbírek.

Dokumentace sbírek

Obrazová digitalizace probíhala napříč odděleními. Vedle rozsáhlé průběžné práce pro vědeckou činnost, badatele a pro výstavy a prezentační akce probíhala soustavná digitalizace některých fondů, např. sbírky Kevorka Marouchiana a fondu ikonografie, podpořená novými zařízeními v rámci NPO. Rozšiřující se počet odborných databází zpřístupňuje vedle metadat i digitální objekty. Hudební nástroje byly fotografovány a probíhala testovací 3D digitalizace. Úspěšně pokračovala činnost digitalizačního pracoviště zvuku.